Din eğitimi açısından Kur'an'ın dünya hayatına bakışı

“Din eğitimi açısından Kur'an'ın dünya hayatına bakışı”

KASIM KOCAMAN

Özet

İslam din eğitiminin Kur'an merkezli yapılandırılması bir zorunluluktur. Kur'an'ın dünyaya bakışını değerlendirebilmek için dünya dinlerinin ve geleneğimizin dünya algısını bilmek ve anlamak da önem arz etmektedir. İlahi dinlerden Yahudilik dünyayı kutsallaştırarak, dünyevileşmiştir. Hıristiyanlık ise tarihi süreçte bir dönem dünyayı tamamen dışlamış, son yüzyıllarda ise dünyayı kabullenici bir tavır takınmış, ancak bu yaklaşım modern kapitalizmin doğuşuna kaynaklık teşkil etmiştir. Hinduizm ve Budizm gibi ilahi olmayan dinlerde dünyayı mutlak anlamda kötümser bir anlayışla insanın kurtuluşunun önündeki en büyük engel olduğu inancı vardır. Buna göre bir eğitim anlayışı ve uygulaması geliştirmişlerdir. Dini düşüncemizin önemli alanlarından olan tasavvuf geleneğinde dünya, umumi manada insanı kamil yetiştirilmesi için gerekli olan kalp tasfiyesi için aşılması gereken bir engel olarak algılanmış, bunun için zühd ve riyazet gibi bazı eğitim anlayış ve uygulamaları geliştirilmiştir. Mevzu/uydurma haberlerde Müslümanların yanlış bir dünya algısına sahip olmalarına sebebiyet verecek derecede olumsuz olduğu görülmektedir. Sahih hadislerdeki dünya ile ilgili ifadelerin çok dikkatli değerlendirilmesi gerekmektedir. Hz. Peygamber, dünyayı yararlanılan bir metaya/eşyaya benzeterek, dünyanın ahiret karşısındaki gerçek değerini, insanların zihinlerine yerleştirmeye çalışmaktadır. Hz. Peygamber'in dünyaya karşı tutumunu ise terk-i dünya yani dünyayı tamamen terk anlayışının dayanağı olarak değil; dünyaya aşırı bağlanmamanın bir eğitimi olarak değerlendirmek gerekir.Din eğitim açısından dünyayı değerlendirdiğimizde, iman öğretimi ve eğitimi bakımından dünyanın maddi boyutu ve dünyevi nimetler çok önemli eğitim materyali özelliğini taşımaktadır. Dünya, Allah'ın varlığı ve birliği hedefine ulaşmak için mesajın iletilmesinde bir kanal vazifesi görmektedir. Kur'an dünya ve unsurlarına karşı sevginin doğal olduğunu belirtmekle birlikte, dünya sevgisinin kontrol altına alınmasını ve yönlendirmeyi önermektedir. Din eğitimi tarafından, Kur?an ile insana, neyi, niçin ve ne kadar seveceğinin bilgisi ve bilinci verilmelidir. XIIIDünyaya yönelik arzuların eğitilmesi bir din eğitiminin amaç ve hedefleri arasındadır.Kur?an hiçbir zaman bu arzuları ve dürtüleri kötülemez ve insanın bütünüyle bunlardan kurtulmasını da önermez. Bununla birlikte Kur'an, bu arzuların daha uzak ve daha kalıcı hedefler için engel oluşturmayacak bir düzeyde dini ve ahlaki değerlerle buluşturarak, ilahi bir bakışla eğitilmesini ister. Kur'an, ahlakın temeline ve dünyadaki davranışların merkezine ölüm olgusunu oturtarak değerler sistemini oluşturmaktadır. Ölüm fenomeni başlı başına bir rehberlik vazifesi görmektedir. Ölümün derin gerçekliği insanları adeta sarmaktadır. Dolayısıyla din eğitimi, ölümün çok yönlü özelliğinden hareketle insanların duyguları, düşünceleri ve fiilleri üzerinde olumlu tesirler bırakmanın yöntemlerini geliştirmelidir. Böylelikle dünya hayatının tanrılığı ve ona tapınmada son bulacaktır.Dünya hayatını şeytanın çeldirici olarak kullanmasına karşı bilinç kazanılması bir din eğitimi faaliyetidir. Bunun için de şeytan, dünya hayatının muhtevasını oluşturan objeleri venimetlerini tuzak ya da aklı çeldirici olarak kullanmaktadır. Buna karşı insanın Kur'an'a dayalı din eğitiminden geçirerek iradesini, insanın içinde taşıdığı fıtri iyilik eğilimlerini güçlendirmek ve geliştirmek için kendisini şuurlu olarak Allah'a yöneltip onun yanında yer alması sağlanmalıdır.Kur'an, Yahudi ve Hıristiyan din adamları ve din bilginlerinin dünyaya ve dünya hayatına karşı bakışlarını ortaya koyarak, din eğitim faaliyetlerini ve din hizmetlerini yönlendiren günümüz Müslüman din adamlarına, bilginlerine ve eğitimcilerine önemli mesajlar vermektedir.Din eğitimi açısından varlıklı kişileri eğitmenin zor olduğu görülmektedir. Bunun en önemli nedenlerinin başında, dünya hayatını tanrılaştırarak ona karşı aldanmaları gelmektedir.Bu kişilerin eğitilmesindeki zorluk, hem eğitimin sınırlılıklarını hem de eğitimde hidayet gerçeğini ön plana çıkarmaktadır.Din eğitimi bağlamında çalışma ve ekonomi ahlakı bağlamında Kur'an, insanın Allah ile, insanın insan ile, insanın eşya ile olan münasebetlerini düzenleyen ve insanlara bu konularda yol gösterip kılavuzluk etmektedir. Bunun yanında ekonomik gücün eğitim faaliyetleri üzerindeki etkisini Kur'an anlatarak, bu güce sahip olmayanların eğitim faaliyetlerini sürdürmelerinin çok zor, hatta imkansız olduğuna işaret etmektedir.

Detaylar

Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 208 - Tarih: 2012 - Ülke: TR

Son Eklenen Başlıklar