“*Kur'an'da Kalu Bela olayı”
ŞEMSETTİN IŞIK
Özet
TÜRKÇE ÖZET Yüce Allah, yeryüzMnü imanm yakabileceği mükemmel bir hâle getirdikten soma arada hükümlerim uygulayıp, kemdi adma iş görebilecek bir halife yaratmayı murat etmiştir, Bunun akabinde onu, yani Hg. Adem'i yaratıp akü% iUm ve irade gibi bir tokun özettikler ile donatarak yaratılacağı haberinin verilmesi karşısında pek de olumlu bîr tavır sergilemeyen ruhani varlıklara karşı üstünlüğünü tescil ettirmiştir. Söyleşme bir imtiyaz ve misyona sahip alan varak yeryüzüne gönderihnezden once Allah, o ve teselsiUen kıyamete kadar gelecek ohm neslini Kerim'm A 'raf Sûresi 172. ve 17$. âyetiermde şöyle haber verilmektedir: "Hani Rabbm ademoğuttarmm sırtlarından zürriyetterini almış ve onları kendi kendilerine karşı şahM tutmuş, Ben sissin Rabbınız değU miyim? demişti Onlar da: Evet hh bema şâlıiMz demişlerdi (Tâ ki) kıyamet günü; Mmn haberimiz yoktu veya daim önce sadece atalarımız şirk koşmuştu. Biz ise t aramdan gelen Mr nesil idik, bizi batıl isteyenlerin yaptıkları yüzünden helak, misin? demeyesûnz, " Ezelde AUah ile insanlar arasında yapılan bu ana sözleşmeyi haber veren âyet hakkında birbirine zd yorumlar yapılmıştır. Bunlardan birisi, böyle bir &luym haber veruajğı gibi gerçekleşmemiş olduğunda, diğeri de soz konusu olayın aynı yoğunlaşmıştır. Fakat âyeti hakikî mânâsmda anlayanhmn Peygamber (sav) ve asabının da bayie anladığım çeşitli rivayetler yoluyla ortaya koymuş olmaları, bize (Mğer görüşe g&re daha ikna ctiui gelmektedir. Haddi zâtmda âyetin mânûmun zahirine hmntedihnesitw itlini bir lıâi bulunmadıkça, onu te'vfl edip mecaza kaytarmak, aktı gereğinden fazla zorlayarak gay M konular atanda ezmekten başka bir şey değildir. Söz konusu ikrar, hâli hâzırdaki Ktotb-t Mukaâdm'te çeşitti şekillerde rnhmm aMMetde stmMeva olmak gunmen, Kur'ma-i Kemm'de de açıkça buhmmaktadw. Dolayısıyla bu da ilk misak gereğince doğan her çocuğun, dünyaya müstüman olarak geldiğinin açıkça beyanı olmaktadır. Bu yüzden İter iüMOfi, uktl-balİB oluncaya kadar bu kapsam dahilinde kalmaktadır. Yüce AUah, ezel (ana sözleşme) ikrarı üzere dünyaya gelen insanları akd, bilgi ve iradeleri ile baş başa bırakıp zor bir imtihana tâbi tutmamıştır. Rahmeti gereği içlerinden seçtiği elçüer Ue onlara uyarı ve hatırlatmalarda buhmup etest İkramım gereğinin derinlide edUmesmi istemiştir. Çeşitti dönemlerde bu uyanlara muhatap oton insanlardan bir kısmı, etest ikrarı ile şekİMenenpSratlarmm sesine ve gönderilen elçilerin davetine kulak verip ezelde yapılan ana sözleşmeye sadakat göstermiş; diğer bir kısmı da aksine bir hareketle bani üzere olan atakmmn arkasından gidip lıevâ ve heveslerim putloşnrarok sadakatsizlîkte karar kılmışlardır. İşte bahis konusu ohm âyette bu olayın ezel boyutunda verilen Allah'ı Rab olarak tonuna sözünün, ahirette kaybedenlerden olmamak için teklif âleminde gereğinin yerine getirilmesmm önemi, bir kez daha vurgulmmnş otm&Mmdtr. io
Detaylar
Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 212 - Tarih: 2000 - Ülke: TR