Din eğitimi açısından Kur'an'da doğru düşünme

“Din eğitimi açısından Kur'an'da doğru düşünme”

MEHMET MÜFTÜOĞLU

Özet

Bu çalışmada, Kur'an'da düşünmenin önemi, Kur'an'da düşünme çeşitleri ve alanları, Kur'an'da aklın kullanılmasına ve düşünmeye işaret eden kavramların geçtiği ayetler çerçevesinde incelenerek din eğitimi açısından değerlendirilmiş ve Kur'an'ın doğru anlaşılması ve uygulanması için din eğitimcilerinin üzerine düşen görevlerin neler olduğu sorularına cevap aranmıştır. Çalışmanın amacı, din eğitimi ile ilgilenen herkese, Kur'an'ın akla ve düşünceye verdiği önemi hatırlatmak ve Kur'an'ın ihmal edilen bu boyutunu onların önüne koymak olmuştur. Kur'an'ın akla ve düşünceye verdiği önem, çalışmamızın önemini ortaya koymuştur. İlgili ayetlerin, Arapça ve Türkçe kaynaklardan incelenmesiyle sürdürülmüş olan çalışmamızda genel olarak düşünme ve düşüncenin mahiyetinin yanında, felsefi ve tasavvufi düşünceye de yer verilmiştir. Kur'an ayetlerinde her ne kadar isim olarak geçemese de, fiil halinde aklın kullanılmasına ve çalıştırılmasına işaret edilmiş, genel olarak aklını kullanmayanların ahirette duyacakları pişmanlıklara değinilmiştir. Her biri aklın faaliyeti olmakla birlikte, Kur'an'da her biri aklın faaliyeti olan beş farklı düşünme çeşidi incelenmiştir. Kur'an'ın ayetlerinin arka planı ve derinlemesine düşünme anlamındaki düşünme biçimi için "tedebbur" kavramı kullanılmıştır. Geçmişi hatırlayarak, neticesinde bir öğüt söz konusu olduğu düşünme biçimi için "tezekkür" kavramı kullanılmıştır. Yaratılmışları düşünerek, yeni fikirlerin oluşmasına sebep olan düşünme biçimi için "tefekkür" ve akıl ile kalbin iş birliği neticesinde meydana gelen ve doğru anlamaya yarayan düşünce biçimi için "tefekkuh" kavramının kullanıldığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Din Eğitimi, Teakkul, Kur'an'da Doğru Düşünme, Tedebbur,Tezekkür, Tefekkuh, Tefekkür.

Detaylar

Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 148 - Tarih: 2015 - Ülke: TR

Son Eklenen Başlıklar