Kur'an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri

“Kur'an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri”

MEHMET KORKMAZ

Özet

Kur'an kursları halkın yaygın din eğitimi ihtiyacına cevap vermek için faaliyet gösteren kurumlardan biridir. Bu kurumlarda verilen eğitimin başarıya ulaşmasında Kur'an kursu öğreticilerinin yeterlikleri önemlidir.Kur'an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlikleri açısından kendilerini değerlendirmelerini konu edinen bu araştırmada, halen görev yapmakta olan öğreticilerin öz yeterlik algıları yoklanmış, elde edilen bulgular mülakat sonuçlarıyla açıklanmaya ve yorumlanmaya çalışılmıştır. 2007 yılında yapılan araştırmaya İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Kayseri, Samsun, Trabzon, Erzurum, Malatya ve Gaziantep illerinde görev yapan 890 öğretici katılmıştır.Araştırmaya katılan öğreticilerin büyük çoğunluğu eğitim-öğretim yeterlikleri konusunda kendilerini ?oldukça yeterli? algılamaktadırlar.Söz konusu öğreticilerin büyük çoğunluğu ?öğrenciyi tanıma?, ?öğretimi planlama?, ?öğretimi düzenleme?, ?öğretimi yönetme?, ?öğrenciye rehberlik yapma?, ?öğretimi değerlendirme? ve ?mesleki gelişim? boyutlarındaki yeterlikler konusunda kendilerini ?oldukça yeterli algılamaktadırlar.Eğitim-öğretim yeterliklerine ilişkin algı puanları öğreticilerin statülerine, kıdemlerine, mezun oldukları programlara, hizmet içi eğitime katılma durumlarına ve görev yaptıkları illere göre farklılaşmakta; cinsiyetlerine ve hafız olma durumlarına göre ise farklılaşmamaktadır.Kendileriyle yapılan mülakatlar ise; onların öğrenciyi tanımanın mahiyetini bilmediğini, bilimsel yollarla öğrenciyi tanıyamadıklarını ortaya koymuştur. Söz konusu mülakatlar öğretimi planlama konusunda yeterli bilincin oluşmadığını; ilkelerine uygun, kapsamlı bir planlamanın yapılamadığını ortaya koymuştur.Mülakatlar sonuçlarına göre, yeni öğretim yöntem, tekniklerini kullanma ve öğretim sürecinde çeşitli araç, gereç ve materyallerden yararlanma, öğretim sürecini etkili yönetme, öğretimi değerlendirme vb. konularda önemli eksiklikler vardır.Mülakatlara göre öğreticilerin, öğrencilerin sorunlarını tanıma, bu sorunların çözümüne kılavuzluk yapma, öğrencileri geliştirecek etkinlikler düzenleme vb. konularda da bir takım eksiklikleri bulunmaktadır. Yine söz konusu mülakatlar öğreticilerin mesleki gelişimin mahiyetini, önemini kavrayamadıklarını, bu konuda yeterince çaba sarf etmediklerini ortaya koymuştur.Anahtar Kelimeler: Kur'an Kursları, Kur'an Kursu Öğreticileri, Kur'an Kursu Öğreticilerinin Yeterlikleri, Eğitim-Öğretim Yeterlikleri

Detaylar

Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 392 - Tarih: 2009 - Ülke: TR

Son Eklenen Başlıklar