İlk dönem Kur'an tasavvuru ve dönüşümü -kimlik ve kitâb ilişkisi bağlamında

“İlk dönem Kur'an tasavvuru ve dönüşümü -kimlik ve kitâb ilişkisi bağlamında”

SELİM TÜRCAN

Özet

lk dönemde ümmî Arapların zihninde toplumsal kimlikleri ve bu kimligindönüsümü ile Kur'an tasavvurları ve bu tasavvurun dönüsümü arasında yapısal biriliski vardır.Kur'an öncesi dönemde Arapların toplumsal kimlikleri, ümmî Araplar ilekomsuları olan ehli kitap arasındaki karsıtlık üzerinde yapılanmıstır. Kabe merkezîkimlik sembolü idi. Fakat Araplar komsularına özendiler ve onlar gibi bir kitâbasahip olmak istediler. Bu, Kur'an gelinceye dek onların zihninde bir gerilimmeydana getirdi.Kur'an geldiginde yerlesik ümmî kimligin, onun sembolünün ve dereferansının bir kitâb ile degistirilmesine yönelik bir öneri olarak algılandı. Siyasiolarak Kur'an toplumsal bölünmeye sebep oldu. Netice itibariyle zikredilen gerilimartık fiilî hayatta boy gösterdi.Üçüncü kimlik evresinde Araplar Kur'an'ı/yeni kitâb'ı bir kimlik zeminiolarak kabul ettiler. Bununla beraber gerilim Kur'an algılamasında kendinigösterdi. ki gerilim noktasından birincisi özgün kimlikle iliskilidir. Bu (her nekadar yazılıyor olsa da) yeni kitâb için ümmî (yazıyı merkeze almayan), yasayan,uygulamaya dönük bir yapı öngörür. Peygamber Kur'an'ı kendi varlıgı ile hissedilirve korunmus hale getirir. kinci gerilim noktası ise nazım itibariyle muhafazaedilmis bütün bir kitâb öngörür. Bununla beraber birincisi baskın egilimdir ve buevreyi sekillendirmistir.Hz. Peygamber (kimligin ve Kitâb'ın somut zemini) dünyadan ayrılınca,ümmî Müslüman Araplar nazmı standart hale getirilmis bütün bir kitâba ihtiyaçduydular. Kur'an resmî, bütün halde ve lâfzî olarak muhafaza edilmis ve bu yüzdentek geçerli kitâb biçiminde algılanmaya baslayacaktır.

Detaylar

Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 367 - Tarih: 2007 - Ülke: TR

Son Eklenen Başlıklar