Okul kültürünü kuran pratiklerle öğrencilerin sosyokültürel arka planlarının etkileşimi

“Okul kültürünü kuran pratiklerle öğrencilerin sosyokültürel arka planlarının etkileşimi”

AHMET KAYSILI

Özet

Bu araştırma, öğrencilerin sosyokültürel arka planlarının tespit edilmesi ve buna bağlı olarak öğrencilerin okula taşıdıkları sosyokültürel pratiklerin mevcut okul kültürünün kurulumundaki yerinin ve bu iki olgu arasındaki etkileşim süreçlerinin belirlenmesi amaçlamaktadır. Dolayısıyla araştırmanın odak noktasını okul kültürünün kurulum sürecinde öğrencilerin okula taşıdıkları sosyal davranış pratikleri ve kültürel kodlar oluşturmaktadır. Okul toplumunun önemli bir üyesi olarak öğrencilerin okulun günlük yaşamında ortaya koydukları etkileşimler ise bu odağın merkezinde yer almaktadır. İnsanların bir arada etkileşim içinde yaşamlarını sürdürdükleri sosyal bir birim olan okullar, okul toplumunun üyelerinin okula taşıdıkları sosyokültürel örüntülerin etkileşim süreçlerinin özgünlüğü açısından önemli bir araştırma alanı niteliği taşımaktadır. Bu nedenle araştırma bir okul etnografisi olarak tasarlanmıştır. Araştırma Ankara'da iki farklı sosyoekonomik düzeyi temsil eden Mamak ve Çankaya ilçelerindeki iki Anadolu Lisesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu iki okuldan toplam 40 öğrenci ve 12 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri katılımcı öğrencilerle yapılan görüşmeler, öğretmenlerle yapılan odak grup görüşmeleri ve katılımcı gözlemler yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda okul kültürünün, okul toplumunun üyelerinin birbirleriyle olan etkileşimleriyle sosyal biçimde inşa ettikleri bir olgu olduğu anlaşılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin okul dışı sosyalleşme süreçlerinde edindikleri, habitus ve kültürel sermayeleri yoluyla okula taşıdıkları ve okul yaşamında sosyal davranış pratiklerine yansıyan sosyokültürel arka planlarının okul kültürünün kurulumunda belirleyici bir faktör olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin okula taşıdıkları farklı kültür kodları her iki okulda farklı kurulum süreçlerinde gerçekleşmektedir. Ancak okulların formel normları öğrencilerin okula taşıdıkları kültür kodları ile kimi zaman uzlaşmamaktadır. Bu uzlaşmazlıkların bir sonucu olarak okul kültürünün kurulum süreçleri, okulların kültürel yeniden üretim mekanizmalarının bir parçasına dönüşebilmektedir.

Detaylar

Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 279 - Tarih: 2019 - Ülke: TR

Son Eklenen Başlıklar