Öğreticilerine göre Kur'an kursu öğreticiliğinin mesleki etik ilkeleri

“Öğreticilerine göre Kur'an kursu öğreticiliğinin mesleki etik ilkeleri”

ŞEFİKA MUTLU

Özet

Bu araştırmanın amacı, Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı Kur'an kurslarında görev yapan öğreticilerin, mesleki etik ilkelerini öğretici görüşlerinden hareketle derinlemesine açıklayarak belirlemek ve öğreticilerin bu ilkeleri benimseme ve meslektaşlarının bu ilkelere uyma durumuna ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırma, karma araştırma yöntemlerinden keşfedici sıralı karma deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, maksimum çeşitlilik örnekleme ile belirlenen Ankara ilinde görev yapan 10 Kur'an kursu öğreticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinde görev yapan 858 Kur'an Kursu öğreticisi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel veriler Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri kişisel bilgi formu ve araştırmanın nitel verileri doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen Mesleki Etik İlkeler Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri NVivo 10 programında hem betimsel hem de içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın nicel verileri IBM SPSS programında analiz edilmiştir. Nicel veri analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama gibi betimsel istatistik teknikleri ile t-Testi, ANOVA gibi çıkarımsal istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın nitel analizine göre Kur'an kursu öğreticilerinin mesleki etik ilkelere ilişkin görüşleri öğrenciye, meslektaşlara, kurs ve yönetime, mesleğe, veliye ve topluma yönelik olmak üzere altı tema olarak belirlenmiştir. Araştırmada nitel verilerden elde edilen bulguların, nicel verilerle uyumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kur'an kursu öğreticilerinin mesleki etik ilkeleri benimseme durumuna ilişkin görüşleri, meslektaşlarının bu ilkelere uyma durumuna ilişkin görüşlerine göre daha olumlu olduğu tespit edilmiştir. Mesleki Etik İlkeler Ölçeğinden alınan puanlara göre Kur'an kursu öğreticilerinin mesleki etik ilkeleri benimseme durumuna ilişkin görüşleri görev durumu ve görev yapılan kurs türüne göre anlamlı olarak farklılaşmıştır. Öğreticilerin, meslektaşlarının mesleki etik ilkelere uyma durumuna ilişkin görüşleri cinsiyet, görev, hafızlık ve öğrenim durumu ile görev yapılan kurs türüne göre anlamlı olarak farklı olduğu tespit edilmiştir.

Detaylar

Dil: Turkish - Tür: Tez - Sayfalar Sayısı: 404 - Tarih: 2018 - Ülke: TR

Son Eklenen Başlıklar